Jordan: Skoen, der definerede en æra

august 21, 2022 0 Af admin

I 1985 blev NBA-draften afholdt i New York City for første gang. Den berømte røde løber og podiet med tilhørende paparazzi blev et af de mest ikoniske billeder i forbindelse med den årlige begivenhed. Den aften skrev to spillere historie og introducerede os samtidig til et af historiens største sneakerpartnerskaber. Med henholdsvis tredje og femte valg fik basketballfans et glimt af, hvad der ville komme fra to mænd, som ville sætte et uudsletteligt præg på spillet: Larry Bird og Michael Jordan. For mange mennesker er det umuligt at tænke på den ene uden den anden. Disse to mænd ændrede for altid vores syn på professionelle sportsfolk og deres indflydelse på populærkulturen. Begge er nu optaget i Basketball Hall of Fame for deres individuelle bidrag til spillet, selv ud over deres imponerende statistikker – da kun få nogensinde har været i stand til at fange spillets ånd så fuldstændigt og fuldstændigt som disse to mænd gjorde i denne periode. Deres partnerskab omdefinerede ikke kun, hvad det betød at være en repræsentant for et mærke for begge parter, men ændrede også for altid det, der blev kendt som “The Golden Era” inden for basketball, alt sammen takket være et par sko, der er gået over i historien som nogle af de mest eftertragtede samlerobjekter, der findes i dag:

 

Air Jordans fremgang og hans partnerskab med Nike

Air Jordans blev opfundet af Nikes daværende unge designer Tinker Hatfield, som var blevet bedt om at skabe en signatursko til Michael Jordan, da han gik ind i sin første sæson med Chicago Bulls. Det oprindelige design af Air Jordan I var inspireret af det fly, som Jordan var styrtet ned i under sit første år med Bulls, og som var blevet kendt som “stealth”-flyet på grund af dets sorte og grå farveskema. Air Jordan I kom til at blive mere almindeligt kendt som Air Jordan I Retro, den model, der endte med at blive brugt til de første tre sneakers i serien. Partnerskabet mellem Jordan og Nike var et af de tidligste eksempler på et mærke, der underskrev en sponsoraftale med en topatlet, et partnerskab, der hurtigt skulle blive en guldstandard for fremtidige generationer af atleter.

 

Michael Jordan: En mand med mange første gangs

Der er få ord, der kan opsummere den indflydelse, som Jordan havde på spillet, men det hele starter med ordet: første. Han var den første til nogensinde at vinde Slam Dunk Contest, som endte med at blive en af de mest populære begivenheder i NBA All-Star-weekenden. Han var den første til at vinde to mesterskaber i træk og den første til at vinde tre, hvilket ingen har været i stand til at matche siden. Han var den første til at være ansigt for et brand og den første til at være med i Gatorade-reklamer. Han var den første til at komme på forsiden af Sports Illustrated. Han var den første til at optræde på en Wheaties-pakke. Han var den første til at blive vist på et samlekort. Han var den første til at få sin egen signaturskoserie, som senere blev standarden for andre atleter. Og selvfølgelig var han den første til at bære Air Jordan I-sneakers regelmæssigt.

 

Larry Bird: Indiana’s stolthed

Mens Birds bedrifter med Celtics står som nogle af de bedste i ligaens historie, er hans personlighed nok det, han vil blive husket bedst for. Hans indadvendte natur stod i skarp kontrast til Jordans, som var kendt for at være udadvendt og pågående. Alligevel var det Bird, der satte tonen for deres rivalisering, som tog NBA til et nyt niveau i deres bedste år i slutningen af 80’erne. Celtics-Bulls-rivaliteten var på sit højeste i denne periode, og den er ofte husket for de voldsomme kampe mellem Jordan og Bird. De to havde også et tæt venskab, der varede længere end til slutningen af deres spilletid. Uden for basketball var de to også partnere i en forretning med barbecuesovs ved navn Chef-Boy-Ar-Dee. Dette produkt er nu på hylderne hos Walmart og er ofte en gave til sportsfans til højtider, som f.eks. den kommende Super Bowl.

 

Konklusion

Jordan og Birds rivalisering var mere end blot to mennesker, der spillede et spil. Det var en kamp mellem to mærker, der omskrev reglerne for markedsføring af sportsfodtøj. Deres duellerende spillestil og personligheder bidrog til dramaet i denne æra og gjorde den til en af de mest mindeværdige i basketballhistorien. De er begge husket for deres clutch plays og deres rivalisering med hinanden, som bragte spillet op på et nyt niveau. Deres partnerskab med mærker som Nike og Converse bidrog til deres arv og var med til at definere en æra, som aldrig vil blive glemt.